Krigsflygplanen som opererade vid F16
Allmänt FFVS J22 J26 Noth Atlantic NA P51 Mustang SK14 NA 16-4M och SK16NA Harvard. Skolflygplan SAAB J29 Tunnan J35A Draken SK35C Draken. Skolflygplan J35B´ (prim) Draken SK60A SAAB 105 Skolflygplan J35F Draken JA37 Viggen
Som framgått
i min redogörelse om mina sysselsättningar i FV och på
F16 jobbade jag mest inom flygelektronik.
Detta uttryck internationaliserades inom FV i början på 1980-talet och
blev kort och gott avionik, en sammanslagning av engelskans aviation och
electronics. Nedan följer en kort resumé på de flygplan som figurerat på
F16 vid Ärna under de år som förbandet verkade som flygflottilj.
1944 började
det första jaktflygplanet, en helsvensk konstruktion
med beteckningen FFVS 22 J22, att levereras till F16. De utgjordes av de
allra första flygplanen i serien, 60 st fördelade på tre divisioner. Det
blev dock kortlivade vid flottiljen. Redan 1944 förhandlade Sverige med
USA om köp av P51 Mustang. Dessa skulle placeras på F10 (Bulltofta) med
ändrades av politiska skäl till F16. varvid J22-orna vid F16 id leveransen 1945
flyttades till F10 och ersattes av P51 Mustang.
1945 på våren
levererades 50 st Amerikanska P-51 Mustang till F16. Det fick den
svenska beteckningen J26 och fördelades på tre divisioner. De flögs från
England till Bromma och därefter till Ärna utanför Uppsala. Flygplan hade
mycket bra flygförmåga, starka motor, kraftig beväpning och långa auktionstid, upp
till 7 timmar med fällbara extratankar. Mustangens avionik utgjordes
endast av en flygradio som arbetade på VHF-bandet. Den benämndes FR-VII
och bestod av en Apparatenhet innehållande Sändare och Mottagare
understödd av en likströmsmatad Omformare som fungerade som Kraftenhet.
Fyra kanaler kunde förinställas med hjälp av valbara styrkristaller
och kunde väljas på en Manöverlåda i kabinen av piloten. En stor nyhet
och hjälp som följde med flygplanet från USA.
J26 var i tjänst vid F16 till 1952 och vid F20 till 1953. Därefter såldes de till Nicaragua och
Israel.
1948 tillfördes
skolflygplanet SK16 till F16, ett amerikanskt
flygplan från Kanada för att verka som övnings- och sambandsflygplan vid
Krigsflygskolan F20. Det hade en föregångare i skolflygplanen SK14, även
det ett amerikanskt flygplan som licenstillverkades på ASJA i Sverige.
SK14 fanns vid F16 redan från 1945 till början på 1950-talet och SK16
fanns kvar till in på 1970-talet. Båda var enkla tvåsitsiga och robust
propellerflygplan utan komplicerad avionik.
Även dessa innehöll en flygradio, samma som i J26, d v s FR-VII. Vissa SK16 hade dessutom en
Radiopeil FRP-II med vars Mottagare och Manöverenhet samt en utvändig
Pejlram piloten kunde välja att utnyttja signaler från mellan- eller
långvågsfyrar på marken att navigera till. Detta åstadkoms med att
piloten manuellt kunde vrida pejlramens läge och avläsa riktningen på
ett Instrument.
1952 börjad det
helsvenska reaktionsdrivna (jet) jaktflygplanet J29A Tunnan
att levereras till F16. Även detta flygplan hade bra flygegenskaper och höga
funktionsmässiga tillgänglighet. Flygplanet var också stryktålig mot
väder och vind samt lätt att underhålla. Det var beväpnat med fyra
automatkanoner AKAN samt kunde ha jaktraketer JRAK som yttre last. Även
Fälltankar FT kunde medföras.
Flygplanets avionik bestod av flera system. Den viktiga
flygradion var engelsk och hade tio förinställningsbara kanaler
styrda av kristaller. Dess beteckning i FV blev FR-VIII och var mycket
tillförlitlig och enkel att arbeta med som tekniker och uppskattad av
piloterna.
För navigering hade J29 en Radiopejl FRP-III byggd av AGA i Sverige. Den
bestod av en Mottagare för lång- och mellanvåg och Manöverenhet för bl a
frekvensinställning samt en Omformare för kraftförsörjning och drivning av en Pejlram. Ett
Instrument i kabinen speglade pejlramens läge för piloten och visade
riktningen till markfyren. Genom krysspejling kunde flygplanet
aktuella läge bestämmas.
En flyglägesanläggning Kurshorisont KH-29 avsågs att ge piloten
flygplanets tipp- och rollreferenser i förhållande till jordens horisont
vid moln- och mörkerflygning samt den magnetövervakade flygkursen i
förhållande till norr på integrerade Indikatorer. Referensgyrot
kunde "låsas" eftersom det inte hade full frihet i alla flyglägen.
En IK-radar PI-15 sörjde för att det egna flygplanet svarade igenkännande till den
spaningsradar på marken som "frågade" efter identiteten på ett specifikt måleko på dess indikator.
Efterhand modifierades
ett stort antal J29B med Efterbrännkammare EBK och fick beteckningen till J29F vilka
ersatte F16-s samtliga J29A i slutet av 1950. De kunde sedan beväpnas med
jaktrobotar RB24B Sidewinder och hade bättre högsta flyghöjd än J29A.
Till avioniken tillkom ett Reservhorisontgyro för att säkerställa
flygning i moln och mörker när ordinarie Flyginstrument KH-29 fallerat
eller "låst".
1961 startade
leverans av 12 st J35A Draken till F16 som lån
från F13. Det första 3-4 individerna kom redan i juni. Jag var själv som värnpliktig med att
ta emot dessa och placera dem på de platser de skulle ha vid den
stundande utbildningen i september. Dessa och övriga J35A vid F13 överfördes
sedan under 1962 till SAAB för omfattande modifieringar av avioniken.
Under 1963 - 1964 återlevererades samtliga J35A
från SAAB till F16 med uppdaterade avioniksystem för att fullt ut kunna
nyttjas operativt med robotbeväpning av typ Sidewinder RB24
tillsammans med det nya Stridledningssystemet STRIL 60. J35A gjorde sedan tjänst vid
F16 till 1978 då de avvecklades. Mer om J35A och dess avioniksystem, se
J35 Draken.
1962 levererades
SK35C, skolversionen av Draken till vår flottilj och till juni
1963 hade 24 st levererats. F16 skulle svara för den fortsatta typinflygningen av
alla Flygvapnets FV blivande Drakenpiloter. Flygplanen blev sedan kvar
vid F16 ända till 1986.
Det hade två förarplatser med dubbelkommando. Instrumenteringen i framsitsen (elevplatsen)
var identisk med J35A medan endast de nödvändigaste för flygning från baksits
(lärarplats) fanns i bakre kabinen. SK35-s avionik i övrigt var identisk
med J35A förutom att de operativa systemen samt beväpning saknades.
I utrymmet där automatkanonerna suttit i J35A fanns i
stället extra bränsletankar.
I SK35C var alltså avioniken minimerad för att dels ge plats
åt en flygförare till samt för att endast utrustningar för själva
flygningen behövdes. Det hade dessutom ärvt den något undermåliga
avioniken från de första J35A där bl a Flygläges- anläggningen och
Styrautomaten, båda nödlösningar anskaffade från USA skulle bli något av sorgebarn. Avioniken hade dock utökats
med vissa dubbleringar av instrument och indikatorer samt hade ett speciellt Interkom- (internkommunikation) system.
SK35C verkade över mycket lång tid och moderniserades i
flera system vid olika tidsperioder.
1962 tilldelades
F16 42 st ofullständiga Drakenflygplan av
B-versionen benämnda J35B´. De var dock tillräckligt utrustat för allvädersflygning och dagjaktuppträdande
med AKAN och RB24B. Det skulle senare bli det första kompletta versionen systemflygplanet av
J35 Draken som som intimt skulle samarbeta med STRIL 60. J35B´ passade dock förträffligt vid typinflygningen TIS när
den enskilda flygning tog vid eftersom det hade i stort samma instrumentering som
J35A och SK35C. Under 1963 - 1964 återlämnades J35B´ till SAAB för
uppdatering till sitt fullständiga utförande och senare, i egenskap av
System J35B levereras till F18 i Tullinge för att verka i symbios med
STRIL 60.
1968 tilldelas
F16 skolflygplanet SK60A med den civila beteckningen SAAB 105. Dessa
placerades vid 5-e kompaniet och började att användas som
övningsflygplan för eleverna (kadetterna) på Krigsflygskolan F20. De
ersatt därmed de kvarvarande J29F och SK16. Ett mycket lättfluget
högvingat tvåmotorigt jetdrivet flygplan. Dessutom utan speciellt
komplicerad avionik. SK60A kompletteras sedan på 1970-talet med SK60B
utrustat med automatkanonkapslar och raketer för lätt attack och SK60C
med kameror för spaning. Under perioden 1982 - 1992 ingick SK60 i
Grundläggande Taktisk Utbildning GTU och från 1983 förlades en
SK60B-division för lätt attack vid F16. SK60 överfördes till flygskolan
i Linköping i slutet av 1990-talet.
Under år 1974
senare hälft kom beskedet från Chefen för Flygvapnets Flygstab
CFV/FS, att F16 skulle ombeväpna till J35F och hösten 1975 började jaktplanen
J35A vid F16 bytas till till denna version av Draken. Samtliga flygplan skulle utgöras av den första
delversionen, J35F1 vilka saknade s k IR-spanare.
Flygplanen kom att levereras från flygflottiljerna F1 i Västerås,
F12 i Kalmar, F13 i Norrköping samt från F10 i Ängelholm. Ett fåtal
flygplan J35F1 levereras också från F17 i Ronneby. vilka tidigare
kommit från F3 i Linköping. Avioniken i J35F var den modernaste av alla
Drakenflygplanen och hade det mest avancerade beväpnings-systemet och jaktrobotbeväpningen.
De senare utgjordes av Falcon-robotarna AMI-26B och AMI-4C med svenska beteckningarna RB27 och RB28
och medgav anfall i alla riktningar mot målet. J35F1 vid F16 kom att
verka i egenskap av System J35F i symbios med STRIL 60 under 10 års tid.
Mer om J35F och dess avioniksystem se
J35 Draken.
Under 1986
började Jaktflygplanet JA37 Viggen att levereras till F16-s 3-division
och kompani. Dessa var ett hopplock från tidigare flygflottiljers
leveranser (F13 och F4) och hade olika gångtid och i viss mån också
olika modifieringsstatus. Nästa leverans
utgjordes av nytillverkade flygplan. JA37 hade många datorer i sin avionik
och var systemmässigt nästan fulländat. Dess beväpningssystem var mycket
sofistikerat och inkluderande bl a jaktrobotarna Skyflach AIM-7E och Sidewinder AMI9J
och AMI9L med svenska beteckningarna RB71 rep RB24J och RB74. Denna
beväpning medgav bekämpning av mål i alla riktningar och på lägsta flyghöjd och hade många alternativ. JA37
fanns på F16 till dess avveckling 2003.
J22 landar på F16
J26 Mustang Gul N ur F16
![]() SK14 ur F20
|
![]() Sk16 ur F16 |
J29A ur F16 1952
J29F med RB24
J36A med Mörkerenhet och Fälltank FT.
SK35C ur F16 med Fälltank FT.
J35B´ med serienr 35226 1962.
SK60C med AKAN-kapslar.
J35F1 med full robotbeväpning.
JA37 med full robotbeväpning.