F16
Upplands Flygflottilj vid Ärna utanför Uppsala Arbete för livet I Arbete för livet II Arbete för livet III
Avdelning VI
1960-06-20 anställdes
jag som flygplantelemontör, min nya yrkesroll började. Under sommaren
började den nya Televerkstaden
installeras för att möta behovet, när
J35Draken skulle komma. En omfattande utbildningsperiod tog vid. Jag
genomgick olika kurser vid Flygvapnets radarskola FRAS. Inflyttningen
till nya Televerkstaden var klar till våren 1961 och väl förberedd för
framtiden. Men så kom värnplikten och jag fick tjänstledigt från
1961-04-18.
1962-02-18 började jag åter vid Avd VI som
yrkesarbetande telemontör vid Televerkstadens El- och televerkstad för
avionik. Jag fortsatte med samma arbetsobjekt, J29 och SK16 men sedan
kom även fpl J35 Draken-apparater. Vi fick snart utföra serviceåtgärder
på apparater till tre versioner, J35A, SK35C och J35B´ samt även utföra
arbeten på hela system i dessa flygplan. Snart minskade J35A i antal och
endast SK35C- och J35B´-apparater och system blev aktuella för service
under en period.
1962-10-09-10-18 genomfördes ännu en Eskaderövning
med den nybyggda Gimo-basen Fä 54 som
centralort för flygverksamhet och fältservice av hela flygplan och där
man arbetade dygnet runt. Nästan hela avd VI deltog. Vi flyttade också ut
Televerkstadens flesta provbänkar till en Fältverkstad i Sommarängen
utanför Björklinge. Där inhystes som vid tidigare övning 1959 kontoret i tält och
andra verkstäder
och förråden i den gamla hangarladan från andra världskriget. Utflytten gjordes som förberedande övning
där jag deltog och verkställde iordningsställande av bänkarna. Verkstaden
kom snabbt igång och fungerade som vanligt
när objekt kom in för reparation. Jag tjänstgjorde sedan på verkstaden
under första delen av övningen och vid flygfältets Uppställningsområde
UOM norr om Gimo där felsökning och reparationer gjordes på
delsystemen i flygplanen och vi jobbade i 12-timarspass. Dessa utgjordes
av J35A, för tillfället lånade från F13 och våra egna J35B´. En stor upplevelse för
en ung flygplantelemontör, närmare det verkliga kriget kom man inte.
Det fanns dock vid denna tidpunkt inga
centrala kurser för dessa utrustningar och enkelt komponerade sådana
fick anordnas lokalt med bl a Central Verkstad i Arboga CVA och Arenco i
Södertälje som kunskapsspridare. Innan dess fick jag, p g a av en ledig
plats 1962-05-14-- 07-13 genomgå ”Utbildning PS-03 Instruktörskurs” vid
LM Eriksson i Mölndal. Denna Siktesradar skulle sitta i J35B och J35D i
framtiden. och man ansåg väl vid F16 att det skulle vara ett
kunskapslyft för mig inför servicefunktionen på Siktesradar PS-02 i J35A
som vår verkstad skulle ansvara för när behov uppstod. Det dröjd sedan
till 1963 innan någon utbildning på J35A började skönjas.
Utbildningarna på J35A flygtelesystem (avioniksystem)
där Flygradion, Navigeringsradarn och Styrautomaten genomförde jag
tillsammans med andra F16 elpersonal vid en
speciell El-kurs på J35A hösten 1961 på F13. Speciella anordnade
verkstadskurser på Siktesradar PS-02 och Dag- och mörkersikte S-6B samt på Datasysten typ 1
DS-1 anordnades också. Teorin på PS-02 genomgicks vid F16 och praktiken på Centrala Verkstaden i Arboga
CVA medan teori och praktik på S-6B gjordes vid CVA. Hela kursen på DS-1
utfördes vid F16. Med dessa kurser i botten, kämpade jag på
och förkovrade mig och blev lite av specialist på Siktesradar PS-02 och
Datasystemet DS-1. Dag- och mörkersiktet blev jag bra på lite senare när
jag fått mer på benen genom dialog med de piloter som flög J35A
taktiskt.
Under denna tid verkade jag som kollektivanställd arbetare med titeln
som nu ändrats till Flygplantelemontör. Som närmaste chef hade jag en
Verkstadsförman Ingemar Nilsson och som chef för hela Televerkstaden,
där även Instrumentverkstaden ingick Harry Sandh (teknisk förvaltare).
Vid Instrumentverkstaden, där Åke Wallberg var chef,
gjordes all lokal service på bl a Flyglägesinstrument FLI-19 för J35A och SK35C och på
FLI-25 för J35B´ och senare FLI-23 för J35A.
Avdelning VI
Hösten 1964 blev jobbet
som Verkstadsförman vid El- och televerkstaden ledigt televerkstad
emedan I.Nilsson, som innehade det arbetet fick anställning vid Simulatoravdelningen SUL 35A. Jag tänkte
då söka anställningen efter honom eftersom jag tyckte att jag skulle passa bra med min
bakgrund. Men jobbet utannonserades aldrig utan var, visade det sig
”personvikt” för en civilmilitär elmekaniker (tekniskt underbefäl). Jag sade då upp
mig från min anställning.
1964-12-09 började jag köra taxi på heltid (hade gjort detta som extra
chaufför under något år). Detta hade man nog inte räknat med och det
fick följder. Kunskap är makt sägs det och i detta fall stämde det mer
än väl. Efter ca 1 månader, blev jag erbjuden jobbet som
Verkstadsförman.
1965-01-25 blev jag så arbetsledare på
Televerkstadens El- och televerkstad. Första tiden fick jag dock åt till
att återställa funktionen på flygplanens radarstationer för
beredskapslägets skull. Det tog nog 2-3 veckor. Därefter fick jag börja
med att strukturera upp arbetsfördelningen och samtidigt successivt lära
upp en yngre telemontör på Siktesradarn. Detta gick över förväntan och
verkstaden började fungerade bra och jag fick mer tid att besöka
kompaniernas servicplatser när svåra fel på olika avioniksystem uppstod
och ökad kommunikationen med piloterna som blev mycket lärorik.
1965-05-01 fick jag ny anställningsform och tjänsteman med titeln Verkmästare.
Inga förändringar i praktiken på verkstaden utan endast en liten statusförändring. Och kompletterande
utbildning på ett ny avioniksystem som inmodifierades i flygplanen.
1966-07-01 befordrades jag till 1-e Verkmästare.
Detta statuslyft gav än mer frihet att ha kontakt med högre militära nivåer vilket främjade
pilotkontakterna. Utbildningar av olika slag fortsatte att prägla min kunskapsstatus på flera områden.
Sedan blev praktiskt arbete med vår flygplans avioniksystem och dess
apparater vardagen under de närmaste åren. Så småningom kom jag att anlitades av Kontrollavdelningen
vid Avd VI inom avionikområdet. Jag fick där jobba parallellt Elverkmästare Lennart
Westman som arbetade mest mot kompanierna.
Under detta år var verkstaden i fält igen vid en
Flygvapenövning FVÖ. Nu hade platsen flyttats till Lövstalöt i en gammal
grusgrop där tält slogs upp för kontor och verkstadsutrymmen. Hela
televerkstaden var flyttad dit under en tid.
I början av 1970-talet
började det ryktas allmänt om att flygflottiljen F16 i Uppsala
skulle byta sina J35Adam till en modernare version. Orsaken till ombeväpningen var att
statsmakterna bestämt att totala antalet jaktdivisioner skulle minska i
Flygvapnet och att F16 skull ha sina två divisioner kvar under
överskådlig tid. Som siste flygflottilj i huvudstadsområdet fick F16 en
nyckelroll när flottiljen F18 i Tullinge avvecklades 1974.
Under år 1974 senare hälft kom så beskedet från Chefen för Flygvapnets
Flygstab CFV att F16 skulle byta till J35Filip, den modernaste
Draken. L.Wetsman fick uppdraget att planera för utbildning av elpersonalen
som skulle genomföras på F14 under nästan två års tid.
1975 i april får jag uppdraget att bli chef
för all teleservis på F16 som skulle samlas på ett ställe. Avsikten var
att samla all kvarvarande elteknisk kompanipersonal på ett ställe under
omskolningstiden på J35 Filip för att effektivisera verksamheten. Detta
sätt att arbeta var ett lyckokast och kanske bidrog jag själv en hel
del. Men faktum kvarstod; vi ökade i alla fall produktionstakten att
felsöka och reparera flygplan J35Adam och SK35Cecar med från flygning
anmälda el- och telefel med ca 25% trots en decimerad total
personalstyrka på ca 50%.
Ombeväpningen
från J35Adam till J35Filip1 genomfördas i olika etapper under tiden 1976 och 1977. Målsättningen var
att flygförare och teknisk personal skulle kunna nyttja flygplanets hela
krigsfunktion i början av 1978. Allt startade med att flygförare ur F16
tredje division omskolades på F16 under 1976. Under 1977 omskolades
sedan andra divisionens flygförare. Parallellt omskolades den tekniska
personalen ur kompanierna och flygverkstaden med en sådan
tidsförhållning att flygtjänsten kunde genomföras utan begränsningar vid
flygförarnas omskolning på F16. Och den centrala teleserviceverksamheten
blev sedan så etablerad och lyckad så den fick fortsatta under hela
J35Filip-tiden fram till 1986.1975 i november min egna utbildning på
J35F avioniksystem som sedan avslutades 1977.
Teknisk Enhet
1977-01-01 börjar den sista fasen i min anställning vid F16.
Jag får titel ”Flygplaningenjör” och skulle verka vid förbandets Teknikavdelning som ingick i den vid samma datum
omorganiserats från avd VI till Teknisk enhet TE. Härvid bildades en ny
organisationsstruktur, se
Flygvpnet.
Jag fick jag nya samarbetespartner och ett större ansvar. Chef för TE var flygdirektör
L.Hansson (teknisk officer). I en underavdelning ”Systemavdelning Flyg” T-F var
flygingenjör Jan Angner chef. Där ingick jag i ”Flygplanteknikdetaljen”
T-F:F (flygplan), tillika förbandets ”Kontrollavdelning” inom mitt fack
flygplanel / teleområdet (avionik) resterande tiden av min anställning vid
F16. Chef var John Persson och ansvarig inom sitt flygplanfack.
Arbetsuppgiften bestod av konsultverksamhet mot kompanier, divisioner
och flygverkstaden samt kontaktförmedlare mot Försvarets Materielverk
FMV och Centrala Verkstäder CV i system- och luftvärdighetsfrågor inom
avionikområdet. Härvid ökade arbetsomfattningen och ansvaret betydligt
men gav också vidgade möjligheter till förkovran inom flygplanens
avioniksystem vilket tillfredsställde mina intressen avsevärt.
Jag kompletterade under tiden 1977-01-10—03-25
min avionikutbildningen på J35F med att genomföra kursen Fpl J35 F Tele 2
Service (taktiska systemen) vid FTS. Utbildningen gav enormt mycket
kanske mest berodde det på mig själv som även utnyttjade fritiden för
inlärning.
Det visade sig med tiden att piloterna behövde tekniskt systemstöd
och därför var det lämpligt att jag i min arbetsroll hade samma kunskap
och därmed kunde knyta ihop systemet ända ut till de tekniskt
komplicerade jaktrobotarna när fel uppstod. Följden blev att jag på
lediga stunder på arbetet och på fritiden började fundera på om inte det
skulle kunna göras något åt en del problem som fanns i J35F något
föråldrade radar- och siktessystem.
1980-05-12—05-14 var det dags för en
kurs, Fpl J35F Vapenverkan, Utvärdering vid F14, FTS. Temat var
”Elektronisk Störning” mot Robot RB 27 målsökare. Vid detta tillfälle
var jag även anlitad som expert på den speciella störproblematik som
skulle beröras och jag skulle också informera om de modifieringar som
var förestående på radar PS-01/011. Kursen gav mig bl a mer insyn i hur
ÖRB27 (och RB27/28) fungerade i alla systemfunktioner vilket jag fick
stor nytta av vid det fortsatta arbetet med utprovningen av de
modifieringsförslag som jag tidigare och senare lämnat(de)
se Hawee I o II.
Våren 1986 genomgick jag sedan en, kurs på
JA37 (Jaktviggen) F14 i Halmstad emedan F16 skulle ombeväpna till detta
flygplan. Jag genomför sedan rutinmässigt arbete med JA37 avioniksystem
som tidigare med J35F och SK35C. Dessa avvecklas nu från F16 till skrot
och till F10. JA37 kom fram till 1992 att kräva i stort sett 100% av
ordinarie arbetstid.
Parallellt hade jag uppdrag från FMV och SAAB
samt CVA och CVV angående introduktionen av beväpningsmodifieringarna i
J35J liksom att ta fram tekniska lösningar på ny uppkomna önskemål och
ideér i samband med ”Taktisk utprovning” TU-35J som vidtogs vid F10 på
uppdrag av CFV.
Jag arbetade sedan vidare med JA37 avioniksystem fram till 1999-10-06 då
jag entledigades. F o m 2001-10-06 fick jag förtida pension med
pensionsersättning p g a arbetsbrist och i utbyte mot att yngre anställd
kunde fortsätta i FV. Total anställningstid blev 43 år vid F16 och 45 år
i FV med åren vid FFV inräknat.
t
F16 vapenemblem
F16 vakten 1973
Fältverkstaden vid Sommarängen 1962
Signalverkstaden i fältverkstad i Sommarängen 1959. Jag till vänster
informerar två praktikanter samt verkmästare Magnusson (civilmilitär i
teknisk tjänst).
Fältverkstaden Lövstalöt
Televerkstadens expedition och provbänk för radar PS-02 1966 i Lövstalöt.
J35A har tjänat ut efter 15 år vid F16 1977.
Central Central Teleservice i hangar 93B. Två Göran, Forsgren t v och jag t h.
Två divisioner J35F1 till F16 från olika flottiljer 1977.J35F/J systemöversikt för dess avionik.
Större bild.
JA37 Jaktviggen med full robotbeväpning